lördag 2 mars 2013

Gör ett armband av en tidning!

Här kommer beskrivningen av hur man kan göra ett armband av vanligt tidningspapper. I förra inlägget visade jag bilder på flera armband jag gjort.
Första beskrivningen blir på denna modellen av armband. Kan sedan varieras i all oändlighet genom att måla i olika färger och genom att göra olika dekorationer. Use your fantasy!

 Du behöver följande material:
  • Tidning
  • sax
  • klister, t.ex trälim
  • lack
  • blomsterpinne
  • färg
  • pensel
  • Burk med perfekt omkrets t.ex bakpulverburk
Klipp en tidning i tre delar. Rulla upp den på en blomsterpinne från ena hörnet. Fäst med lim i hörnet.



Sätt ihop två pappersrullar genom att föra in ändarna i varandra och limma fast. Använd en bakpuver/vaniljsocker burk och rulla upp pappersrullen på den.  Fäst med lim i början och slutet.


Gör två stycken rullar. Skjut sedan försiktigt upp inner-ringarna. Pensla dem med trälim på in och utsida, dels för att de ska hålla ihop och dels för att ge stadga.

När de torkat limmar du ihop dem.











När det torkat limmar du fast en tillplattad rulle över skarven.


Målning:
Jag målar oftast armbanden först i vitt. Sedan målar jag en ganska ljus färg.
Efter det målar jag på en mörk färg och torkar bort färgen igen med en fuktig disktrasa så att färgen finns kvar i skarvar och lite här och där. Sedan tar jag lite färg på fingret och stryker ut lite här och där för att skapa effekter. Låt alltid färgen torka mellan målningarna.
Prova dig fram
Avsluta med två lager lack.

Varning: Beroendeframkallande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar