lördag 22 februari 2014

Korgflätning med tidningspapper

Detta är jag långt ifrån expert på. Korgflätning är en teknik som man behöver träna för att få till riktigt bra. Det finns ju också mängder av olika tekniker som ger olika mönster. Det roliga är att man kan använda gammal hederlig teknik och översätta den till nya material. Tidningspapper, sladdar, chipspåsar m.m. Här är min nybörjarkorg. Det blir nog fler framöver. På youtube kan man hitta instruktionsvideor. Här får du en enkel beskrivning hur jag gjort.
Här visar jag hur jag gjort:

 
Klipp ut två rundlar i kartong.
Gör rullarna genom att klippa en tidning i tre delar och sedan rulla upp dem på en penna eller blomsterpinne. Rullarna ska bli något tjockare i ena änden. Man ska sedan kunna förlänga dem när man flätar genom att sticka dem i varandra.
 
Klä in rundlarna i tidningspapper.
Platta till rullarna.  Limma upp ett ojämnt antal på den ena rundeln. Jag kapade  5 st rullar på hälften och använde 9 st halvor..
 Limma den andra plattan ovanpå.
 Fäst med gem eller klädnypor och låt torka. Tryck till på den ibland så att det blir jämnt och fint.
Limma fast en rulle enligt bilden. Denna ska du nu fläta med. Platta till rullen utom längst ut i änden.
 Över, under, över, under.
 När den första rullen tar slut förlänger du den med en ny rulle. Sätt lite lim på änden och stick in den några cm.
 Fortsätt att fläta över och under tills du kommer så högt upp som du vill att korgen ska vara.
 Klipp sedan av de upprätta rullarna någon cm ovanför.
Vik om och limma. Varannan viker du inåt och varannan utåt.
Nu kan du måla. Jag använde akrylfärg. Sedan lackade jag två gånger.
 
Lycka till!
 
 

4 kommentarer:

  1. Har varit sugen på att fläta en korg av gamla magasin jag har liggandes hemma men inte kommit mig för. Men det här var ju en väldigt bra beskrivning - Tack :-) Nu kanske jag kommer till skott tillslut.

    SvaraRadera
  2. Vad kul!!! Lycka till med ditt projekt och tack för att berättade det för mig.

    SvaraRadera
  3. Hej, går det bra att jag delar din redovisning som inspiration med mina elever tills de fotograferat deras egna process och skapat egna redovisningar?

    Med vänlig hälsning
    Therése, lärare i teknik.

    SvaraRadera