onsdag 12 mars 2014

Afro-mask

Inspirerad av masker i trä som jag köpt i Ghana för längesedan gjorde jag denna mask av kartong och pappersmassa.

Pappersmassan är gjord av tidningspapper och jag visar hur man gör det här:
http://hemgjord.blogspot.se/2012/01/recept-pa-pappersmassa.html

När man håller på med denna typen av skapande är det som att meditera, tiden försvinner och allt annat blir oviktigt. Först skapa med pappersmassan och sedan när det torkat måla det i härliga färger.



Tillsammans med utvalda LP-fodral på en tavellist i mitt vardagsrum

Här visar jag steg för steg hur jag gjort


Material: kartong, pappersmassa, färg, lack, sax, penslar, några köksverktyg
Här finns recept på pappersmassa: http://hemgjord.blogspot.se/2012/01/recept-pa-pappersmassa.html
Skissa upp en mask. 
 Tryck fast pappersmassan och forma mönster efter hans. Ha ev. en skiss vid sidan om och titta på. Använd kniv eller som jag en degskärare eller vad det heter för att skapa mönster..
 Bygg upp en näsa. Tryck, forma, och stryk med dina händer så det blir så slätt som möjligt.
 Jag använde en rund plastsked för att förstärka och forma fördjupningarna.
Låt den torka i ugnen på ca 75 grader. Sätt något tungt i ändarna på kartongen så masken inte blir skålformad när den torkar. 
Klipp sedan bort överflödig kartong och täck kanten med en pappersremsa. Jag rev en remsa som jag smetade lim på och kramade ihop till en smal remsa som jag täckte kanten på masken med. 
Innan jag började måla penslade jag hela masken med trälim utspätt med lite vatten. Masken absorberar då inte färgen i så hög grad. När det torkat målade jag.
När färgen torkat valde jag att göra en patinering för att få ett mer gediget uttryck.
Spä ut mörk akrylfärg med lite vatten. Måla på och torka sedan av med en fuktig trasa.

När allt torkat lackar du den två gånger.
Är grymt sugen på att göra fler nu :).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar