tisdag 16 december 2014

Halsband papperspärlor och kedja

I en låda har jag 100-tals papperspärlor sorterade i färger i små påsar. Dessa har jag gjort framför tv:n ungefär på samma sätt en del sitter och stickar framför tv:n. Denna gången har jag kombinerat pärlorna med kedja istället för att trä upp dem på gummiband. Lite pilligt men roligt. Första halsbandet tog mycket längre tid än det tredje så man blir flinkare ju mer man övar.
Det kräver att man har små tänger så man kan öppna och stänga öglor och böja nya öglor på hatt/öglepinnarna.
Jag visar inte hur man gör pärlorna här men följ denna länken så kommer du till en beskrivning jag gjort innan: hur man gör papperspärlor








Länkar till andra smycken jag gjort:

Fortsätt för beskrivning



                                  Detta behöver du förutom dina papperspärlor:

 Metallringar, hattpinnar, öglepinnar, plattång, rundtång och ev. avbitartång samt kedjor. Köp på t.ex www.pärlgrossisten.se eller www.pagoni.se
Dela kedjan i små bitar.
Trä upp papperspärlor och små glaspärlor på öglepinnarna.
Fäst ihop kedja, pinne, kedja o.s.v.
                        Fäst små ringar med pärlor på i kedjan för extra dekor.
 Här ser du avslutet mot tofsen. Tofsen är en bit kedja som jag fäster jättemånga pärlförsedda pinnar på. Här passar det bäst att använda hattpinnar (på bilden är det visst öglepinnar).
               Hoppas det var begripligt. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar