tisdag 2 december 2014

Lampor av morgontidningen

Först läser man den sedan gör man en lampa av den.  Tidningen, detta underbara material som man kan göra så mycket av. 
För något år sedan gjorde jag en likadan lampa fast naturell, ofärgad alltså. Denna gången blev de färgade och jag är väldigt nöjd. Som stomme återbrukar jag plasthinkar som jag får från storkök eller affärer.



 I regnbågens alla färger!


Här hittar du andra lampor jag gjort:

Fortsätt för beskrivning

Du behöver: plasthink, tidningspapper, sax, kniv, färg, trälim, måttband, svamp att måla med.



Gör hål i botten som passar för armaturen. Nagelsax som är lite böjd är bra att klippa runda hål med.
 Rulla en jäkla massa papperssrullar. Räkna med runt 100 st. Antalet beror på storlek på hinken och hur tjocka rullar du gör. Jag rullade mina på ett trägrillspett.



 Måla rullarna. Jag använder en vanlig typ biltvättsvamp, fuktar den och doppar i färg. Jag målar inte täckande utan vill att tidningstrycket ska synas igenom.



Jag klär in hinken med tidningspapper och svampmålar den. Här använder jag vanligt trälim.
Det går att limma rullarna direkt på hinken också om man vill. 

Mär omkretsen på hinken. Lägg ut dina rullar och mät hur mycket du har så får du en uppfattning om hur många du behöver göra.
 Jag gör markeringar i form av lodräta linjer jämt fördelade över hinken. Här limmar jag på en rulle på varje linje. Då kan man lyckas med att rullarna limmas på rakt, väldigt lätt till att det blir snett annars. Rullarna är ju något koniska. 
Fortsätt limma. Man får ibland vända några rullar med den tjocka sidan uppåt för att det ska bli jämnt. Nederdelen får ni klippa så som ni vill ha det.
Jag lackar alltid mina lampor och limmra på en kant upptill. Skruva fast armaturen och häng upp.
                               Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar