måndag 26 januari 2015

Väska av vävda plastpåsar

Om allt går som jag önskar åker jag till Indien i höst och jobbar som volontär på ett kvinnocenter. Där hoppas jag kunna introducera och lära ut återbruksdesign bland kvinnorna som något de skulle kunna försörja sig på. Så nu experimenterar jag med plastpåsar och tidningspapper för att kunna skapa bra saker utan att vara i behov av dyra redskap, färger och lacker.
Idag blev det en liten väska som passar för mobil, kamera eller cigaretter. Den är vävd av remsor från plastpåsar på en "vävstol" av kartong.


 Fortsätt för beskrivning



Material



Den färdiga väskan blev 10 x 14 cm.
Till den vävde jag på en kartong som var 13 x 35 cm.
På bilden är det två kartonger men du behöver bara en.
 Klipp jack i kortändarna med 1 cm avstånd.
 Hur man klipper till remsor eller s.k PLARN visar jag i en video här.
 Nu ska du trä på varpen.
 Framsida och baksida på väven.
 Tejpa fast ändarna på baksidan.

 Börja väva. Upp och ner genom varannan. Som vävnål kan du också klippa till en bit kartong ca 10 cm x 2 cm. klipp den spetsig i ena änden och gör ett hål i andra änden. Funkar jättebra.
 Tryck ihop ibland så det blir tätt och fast.
 När du byter färg lägger du ändarna omlott som på bilden.

 När du är klar lyfter du av väven. se till att du har så mycket kvar av varpen så att du kan knyta ändarna med varandra.
 Sy kastsöm runt kanterna. Dels för ett snyggt avslut men också för att det ska bli hållbart.
 Vik väven till en väska så att du får ett lock att vika över.
Sy ihop långsidorna med kastsöm.
 Gör ett knapphål genom att sy kastsöm runt en öppning i väven.
 Jag flätade med  6 remsor till ett handtag.
 Smälte ihop ändarna över ett ljus.
 Trädde igenom bandet i väven och fäste  ihop till en ögla med lite ståltråd. Använd annars ett vaxat snöre som fäster bra när man knyter.
 Trä två små plastremsor genom en pärla och trä in ändarna genom väven och knyt ihop på insidan.
 Klart!
Här är länkar till annat jag gjort av plastpåsar:
festliga vimplar
Förvaringslåda i retroslil
Virkad kuvertväska
Invirkade glasburkar
Duschdraperi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar