lördag 27 juni 2015

Halsband av tidningspapper

Är inne i en halsbandsperiod nu. Nyss var det plastpåsar som gällde men så gick strykjärnet sönder så då gick jag raskt över till tidningspapper. Tänk om man kunde hålla på med sånt här hela dagarna, jag tröttnar aldrig. Men nu är det så att jag har ett heltidsjobb så det blir fritiden som man får ägna åt skapande. Borde skapa någon slags säljsida. Någon som har tips på ett bra sätt att sälja sina alster?




Fortsätt för beskrivning av halsbandet.


Material: tidningspapper, tunn grillpinne, lim, lack, pärlor, gummiband, metallring. Rekommenderar verkligen Panduros qickglue ( jag är inte sponsrad)

 Klipp varje sida i 4 delar.

Rulla upp på en tunn grillpinne. Se till att det blir jämt och tight. Den färdiga rullen ska vara jämntjock.


Platta ut rullarna innan du börjar rulla upp dem till en bulle/knapp


Dutta lite lim under arbetets gång så den håller ihop.
Till knappen ovan har det gått åt 3 rullar och till den större nedan ca 8 st alltså två sidor ur en tidning.
 Öppna upp en metallring och trä igenom. Du kan öppna upp ett litet hål först med en tandpetare. Kolla in bild nedan så ser du hur det blir.
 Lacka ett par gånger på varje sida. Jag har köpt mina lack på Panduro.
 Till själva halsbandet kan man blanda papperspärlor och vanliga glaspärlor.
 Här är lite pärlor jag gjort av tidningspapper.
 Jag brukar lacka mina pärlor med pensel efter att jag trätt halsbandet. Jag trär upp på gummisnodd. Jag tycker det är smidigt för då slipper man montera knäppen. När du knutit ihop gummibandet så kan du droppa lite superlim på knuten så det verkligen håller.

1 kommentar:

  1. Kanske här..
    https://www.etsy.com/teams/6193/sweden-international-swedeint

    SvaraRadera