måndag 5 maj 2014

Cupcake burkar

Hur söta är inte dessa? Idén kommer från en tjej i Israel som heter Gabriella Gutman. Jag har en kompis som bor där flera månade om året och hon har ofta med sig skojiga konstföremål med sig hem. När jag såg hennes cupcake burkar tänkte jag att en sån måste jag bara göra. Nu har jag gjort det. på Ica i lilla Rottne hade de dessa supersöta servetter som jag använt.
En superbra sätt att återbrukar gamla plastburkar.



Så här har jag gjort dem:


 Denna burken är säkert 30 cm hög. Det har varit pickels i den. Man tjuter av lycka när man hittar en sådan.
 Klä in burken med tidningspapper och tapetklister eller trälim.

 Eftersom lockets ovansida såg ut så här ville jag fixa till det. Ville även ha det lite tjockare.
 Limma fast kartong på toppen.
 Med wellpapp som är lätt att forma gjorde jag en kant till locket. Sedan klädda jag in allt med tidningspapper precis som med burken.
 När det torkat målade jag allt vitt.
Den avlånga burken räcker det att måla vit och sedan limma fast servetter.


 Nu är det dax att dekorera.
 Dra bort det ytterst skiktet av servetten.
 Klipp till så det passar i storlek. Jag strök på tapetklister på hela burken och tryckte fast servetten. Det räckte inte runt hela burken så jag fick skarva. I den ena skarven lyckades jag mönsterpassa men den andra blev inte så snygg. Här står burken upp och ner för jag ska limma fast mot botten. Jobba med varsamma händer.

När du är klar och den torkat så kan du lacka den. Jag använde vattenbaserat lack från Panduro som heter Ocean. Pensla försiktigt så inte servetten går sönder.
 Jag tog många formar för att det skulle bli stadigt.Cupcaken visste jag inte riktigt hur jag skulle göra först. Jag tog en lite ballong och blåste upp den i storlek för att passa i muffinsformen. Sedan klädde jag in den med tidningspapper precis som med burken.
Det behövs många lager papper för att det ska bli hårt när det torkar. Låt det torka och ta sedan sönder ballongen
 Måla och dekorera. Limma fast i formen. Limma fast cupcaken på locket.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar