lördag 27 april 2013

Omgjord rislampa!

Jag bytte ju ut min gulnande rislampa i sovrummet mot min återbrukslampa av tvättmedelshink och ihoprullade sidor från Amelia. Nu har jag fixat till rislampan med hjälp av gamla plastpåsar. Tänkte att den ska få hänga i hallen men nu sa min 16-åriga dotter att hon ville ha den. Det får man ju ta som en komplimang. Idén fick jag av någon som gjort liknande av papper, kanske var det FB-gruppen: Återbruka mera. Tack för tipset!
Den är sjukt lätt att göra. Detta behöver du: Rislampa, sax, plastpåsar, lim.
Andra lampor som jag gjort:
Vill du veta hur jag gjorde?

För att få en känsla av hur det skulle bli testade jag först på en ballong. Klippte ut några plastbitar och klistrade upp. Blev nöjd med dessa flikiga bitarna annars skulle jag testa och klippa runda bitar.

                       Sedan började klippa ut en hel hög, det går åt väldigt många.
För att få lite mer liv i det så klippte jag även ut några gråmönstrade.
Sedan var det bara att börja klistra. Funkade jättebra med limstift. Limma dem tätt intill varandra eller lite omlott.

Jag avslutade med limma sista lagret om överkanten.
                                                                 Rätt OK va?

                                   Andra grejer jag gjort av plastpåsar

10 kommentarer:

  1. Vilken uppiffning av rislampa, så snygg men måste tagit en evighet att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så farligt. Om du förberett dig med att klippa till mängder av plastbitar så kan du bara stå och mata på med limningen. Tiden försvinner, men några timmar tog det nog. Sätt på lite skön arbetsmusik så går det som en dans.
      Kram Helena

      Radera
  2. SÅ du har alltså tagit plats från gamla påsar, klippt ut dom och bara klistrat fast på rislampan?
    Herregud så fiffigt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt som en plätt! Nu när man gjort en vit vill man ju testa att göra en färgglad också och klippa annan form på plastbitarna. Visst är det kul med återbruk!

      Radera
  3. Svar
    1. Tack snälla du. Min tonårsdotter paxade den så nu hänger den på hennes rum. Superlätt att göra, men kräver ett visst tålamod. Kul att få kommentarer på det man gör. Tack

      Radera
  4. alltså! helt fascinerad av dig... vad grym du är! man blir glad av och titta på allt fint du har gjort. KONSTNÄR är va du är <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad gullig du är, vilka fina komplimanger. Tack snälla!

      Radera